Ролята на родителите

Re: Ролята на родителите

Мнениеот Efreitor Petrov » Пет Окт 31, 2014 1:06 pm

Да научим детето да се справя с конфликти и да бъде добър приятел

В най-ранна възраст настъпват първите сблъсъци на детето с конфликтни ситуации. При малките конфликтите са от съвсем различно естество в сравнение с тези на възрастните – например за някоя играчка или за това кой да се люлее на люлката. Детството обаче е ключов период за формирането на характера и създаването на умения за справяне с трудностите в междуличностните отношения и способността за създаване на добри приятелства. Ето някои съвети за това как можем да помогнем на детето да се справя с конфликти и да възпитаме у него уважение към околните.

Овладяване на емоциите

Децата обикновено изпитват доста силни емоции, свързани с радост или гняв, което е напълно нормално. Въпреки това е важно да се научат, че виковете и физическото насилие не са начин за разрешаване на конфликти. Добре е още в ранна възраст родителите да показват на децата някои прости техники за овладяване на гнева като например да преброят до десет, преди да направят или кажат нещо, да поемат дълбоко въздух, да помислят и т.н.

Говорене и слушане

Можете да помогнете на детето си да се научи, че разговорът и милите думи са много по-добро оръжие от физическата сила при конфликтни ситуации. Умението да бъдем добри слушатели понякога отсъства, не само при децата, но и при възрастните. За да могат малчуганите да се научат да слушат и да споделят, е добре самите ние да им даваме пример като изслушваме това, което искат да ни кажат и ги предразположим да ни споделят, което изисква да не прибързваме с критиките за всяко нещо, което правят.

Вижте повече за техниката, наречена „Активно слушане” тук.

Решавайте проблемите заедно

Ако детето развие усещането, че във ваше лице има потенциален съюзник и приятел, от когото може да получи полезен съвет, това ще му помогне да развие доверие към родителя и ще го стимулира да споделя. Обмисляйте заедно потенциални решения и бъдете винаги отворени към това да изслушате своя син или дъщеря, независимо дали става дума за кавга с приятел, проблеми с училище или първи любовни вълнения.

Окуражавайте честността

Провеждайте с децата разговори, в които да присъстват морални категории като добро и зло, правилно и грешно. Добре е те да се учат от вас за предимствата на това да бъдем мили, да постъпваме честно и да бъдем отговорни. И не забравяйте да окуражавате всяка добра и щедра постъпка от страна на вашия малък наследник, да му казвате „браво” и да показвате колко много се гордеете с него.

Контактите с други деца

За да се изградят умения за учтиво общуване и справяне с конфликти, за децата е от особена важност да общуват с техни връстници и да участват в общи игри. Именно така те имат реална възможност да създадат първите си приятелства и да се научат как да прилагат това, което научават от родителите си.

Когато нищо друго не действа…

Обяснете на детето си, че не е срамно да се оттегли от спора или кавгата, ако види, че няма как да я разреши с мирни средства. Също така му дайте да разбере, че винаги може да сподели за проблема на вас или на някой друг възрастен, на когото има доверие.

Източник: Childhood 101

http://purvite7.bg/?p=5503
Efreitor Petrov
 
Мнения: 2386
Регистриран на: Съб Дек 03, 2011 10:37 am

Re: Ролята на родителите

Мнениеот Efreitor Petrov » Вто Ное 18, 2014 3:01 pm

Questions from parents and coaches

Susan Polgar

1. My son started learning chess about 6 months ago. He is still a novice player. What is the best way for him to improve at chess? (Mary from Atlanta, Ga.)

This is a very good question. One of the most important things to learn is middlegame tactics. Basic endgame is also very important. They are part of the foundation of chess.

What you can do is start with basic middlegame tactics such as: Checkmate in one, fork, pin, skewer, discovery, etc. Slowly increase the level of difficulties from one move to two moves, then three and so on.

In addition, what I recommend is to record the time it takes your son to solve each puzzle. Go back to the same puzzles 2-3 months later and see if he would be able to successfully solve the same puzzles faster than the first time. If he does, it shows that he is able to recognize the important positions and patterns.

The same thing can be done with endgames. Start with checkmate with King and Queen versus King, King and Rook versus King, King and two Rooks versus King, King and two Bishops versus King, etc. Be patient, work on one thing at the time. Don't expect him to be able to solve everything the first time. Make it fun and exciting. Reward him for job well done and give him the encouragement he needs if he makes mistakes. Good luck!

2. Is it good to allow young players to play a lot of Blitz? (Bill from Red Banks, N.J.)

Yes and no. Blitz is good but only with moderation. There are pluses and minuses when it comes to Blitz.

Some of the good things are they get to play more games and gain more experience. It also helps them to think and react quicker. Some of the bad things are they may follow the same bad habits in Blitz in regular games.

My recommendation is to keep blitz at around 25-30% of their chess activities.

3. What is the best age to teach children chess? (Jill from Chicago, Ill.)

This is a very commonly asked question. In my opinion, the best age is anywhere between 4-6 years old, depending on the child. Some kids are more mature faster and can start at 4. Some would be better off at 5 or 6. My children started to learn the rules of chess before they were 5. However, they were not really into chess until many months later.

No matter if it is 4, 5 or 6 years old, you have to make it fun, exciting and motivating for the children. That's the most important thing. If they do not enjoy it, they will not stay with chess.

4. My son is 7 years old. He is rated about 1,000. What is a good opening for him to learn? (Joaquin from Miami, Fla.)

I am not a big fan of spending too much time teaching openings to beginners and novices. In my opinion, one should not spend so much time learning openings until at least 1800 and above. I always try to focus more in middlegames and endgames. I would recommend choosing openings that do not require so much time memorizing the lines and new theories. Therefore, something like the King's Indian Attack or the Colle may be ideal.

5. Do you recommend Internet play? Which is a good Internet chess server? (Mike from Salt Lake City, Utah)

I do. I think the Internet can be very helpful. However, parents do need to make sure to monitor the environment. There are many good servers out there. Each has pluses and minuses. It comes down to personal preference.

Some of the well known servers include: SimpleChess (www.SimpleChess.com), ICC (www.ChessClub.com), Play Chess (www.PlayChess.com), Chess (www.Chess.com), etc.

6. I have two chess playing children at home. My wife and I do not play chess very well. Can chess software help my children? (Vinay from Toronto, Canada)

Absolutely! This is a great thing about chess in the 21st century. There are many chess software out there that can play 2600-3100 level. It is like having a grandmaster at home 24/7.

However, there are things you should be aware of. Chess programs do not understand certain chess position very well even though they are nearly flawless in tactics and combinations. Therefore, you may want to find a local, qualified coach when your children reach a certain level in chess.

7. Which chess software do you recommend? Stockfish, Komodo, or Houdini? (B. Castilla from Tampa, Fla.)

To be honest, you can hardly find the difference between them, especially for amateur or hobby chess players. They are all very strong. I think it is just a matter of preference. Chessmaster is just a small notch lower in strength but it compensates with cooler graphics. The strongest would be Houdini, Stockfish, and Komodo. Any of them can be great playing partners.

8. Can you recommend good books on chess tactics? (Anonymous from Brooklyn, N.Y.)

It actually depends on the level of the players. For beginners, I recommend World Champion's Guide to Chess. It has all the most important tactical motifs. The next one up would be Chess Tactics for Champions. I wrote both of these books based on my personal learning and teaching experience of over 30 years. They are also very affordable at only $17.95 each.

9. Should I enter my 6 year old daughter in an all-girls chess tournament? (Judith from Sacramento, Calif.)

Sure. If your daughter is not intimidated playing against boys her age or a little older, let her play in both: mixed tournaments and all-girls. If she has a confidence problem, start her out in all-girls event so she can feel more comfortable with the environment.

10. How do I start a scholastic chess club in my area? (Javier from N.M.)

This is a very good question. You can contact your school to see if you can have an after-school scholastic chess club. This is what many parents have done. It can be done at the cafeteria or library after school. Some parents started a scholastic chess club at a local café, restaurant or book store. If you need further help, you can send me a private email. I may be able to give you a hand with more ideas.

http://susanpolgar.blogspot.com/
Efreitor Petrov
 
Мнения: 2386
Регистриран на: Съб Дек 03, 2011 10:37 am

Re: Ролята на родителите

Мнениеот Efreitor Petrov » Пет Май 13, 2016 6:29 pm

ПЕТЪК ТРИНАЙСТИ

Ivan Stoynov
Стига сте разводнявали форумите за шахмат с други теми , които само отвличат вниманието от основните теми !

Vassil Vassilev
От името на администраторите на тази група, Ви съветвам да сдържате тона и нервите си! Не сте Вие човекът, който ще определя дали темата е изцяло шахматна или не. Оставете тази дейност на администраторите на групата! Конкретно, считам, че тази тема е далеч по-важна за родителите на децата, които играят шахмат (а по стечение на обстоятелствата са и добри математици), отколкото която и да е друга тема от Вашия арсенал, тип - съдийска комисия, управителни съвети, шахматни федерации и съюзи, министри, прокурори, съдилища и т.н. и т.н. Не забравяйте, че всичко от горепосоченото се крепи само и единствено на добрата воля (и финансиране) на родителите на тези деца! Без тях, само за няколко години, шахматът в България ще се превърне в 'седянка' за пенсионери. И когато обявите условията за следващия си турнир, който организирате (или на който ще съдийствате) и започнете да записвате участниците за него, вижте колко деца ще се запишат (извадете ги мислено от състава на турнира и пребройте останалите) и си спомнете моите думи!

Ivan Stoynov
Уважаеми г-н Василев, нито Ви познавам, нито пък някой от шахматните среди знае, по каква случайност сте станали т.н. администратор на тази група. До кога случайни хора ще определят кой и какво може да пише в този форум ? Това не е ли форум за шахмат ?

Vassil Vassilev
Беше, г-н Стойнов! Беше...преди да започнете да занимавате аудиторията тук с всичко друго, но не и с Шахмат с голямо 'Ш'. А това, че не ме познавате лично, говори, че в известна степен сте се 'капсулирали' само в темите, които споменах по-горе. Отворете очите си, разпитайте приятелите си, ако са Ви останали такива в шахматните среди след словоизлиянията, които всички четем тук...и ще узнаете доста неща и за мен, и за децата, и за техните родители...а и за шахмата, като цяло в България през последните години. Нещата се променят непрекъснато, г-н Стойнов. По-възрастните тук помним и старото време.. Но, настоящето е различно, а бъдещето принадлежи именно на такива деца, като онези горе в списъка. Ако не сте го разбрал още, значи вече е нужно да отстъпите малко назад и встрани и да се вслушате и в това, което казват по-младите от нас. И последно, за да не разводняваме темата: администраторите на тази група са различни хора, всеки на различна възраст и с различни убеждения. Но, всеки един от нас е убеден в едно: това, което някои хора се опитват да наложат като основни и единствени теми в този форум, може само да навреди на шахмата в България. Шахматът е многообразна дейност и като такава, всички мнения, споделяни тук, са еднакво ценни за нейната аудитория.

Ivan Stoynov
Благодаря за лекцията. Никога не съм искал да ограничавам правото на хората да имат лично мнение по каквито и да е въпроси. Нека да се фокусираме към темата за БГ шахмата все пак.

https://www.facebook.com/groups/630807900301254/
Efreitor Petrov
 
Мнения: 2386
Регистриран на: Съб Дек 03, 2011 10:37 am

Re: Ролята на родителите

Мнениеот Efreitor Petrov » Пон Май 16, 2016 4:39 pm

Съпреживяната игра - средство за добро възпитание

Играта, трудът и ученето са сред основните дейности в развитието на човешката личност.
Те са взаимно свързани с живота. Тази връзка децата откриват твърде рано и в желанието си да подражават на възрастните, искат да участват в това, което правят те. Но дейностите, присъщи на възрастните, не могат да бъдат предоставяни на децата, защото те нямат потребните знания и опит, а в много случаи крият опасности за здравето им.

Играта е онази дейност, която удовлетворява желанията на децата да бъдат това, което пожелаят. Чрез нея те се превъплащават в различни професии или други дейности от живота-например "родители" и по този начин изпълняват познатите им задължения. Чрез богатство от дейности с предмети, на които придават определени значения, децата усвояват начини на работа с всичко, с което си служат големите и овладяват система от взаимоотношения. Това ги приобщава към живота, прави ги щастливи и благоприятства за психическото им развитие, стимулира вниманието, допринася за обогатяване на паметта и уменията, формира и разгръща творческо въображение, прави децата инициативни, съобразителни, организирани. Ето защо играта е пълноценен живот за децата, съществен начин за социализирането и за развитието им.
Голямата полза от игрите зависи от съдържанието им. Игрите на децата свидетелстват винаги за две неща, които са взаимно свързани: за жизнения опит на детето, за впечатленията, които то е натрупало от околната среда и за равнището на интелекта. По тази причина те имат и диагностично значение.
Но колкото и да са любопитни децата, ако не са подпомогнати от възрастните, те не могат сами да разберат много от онова, което възприемат - какво е то, за какво служи и как се прави. Отговорността на възрастните е да запознават децата с все повече дейности на хора с различни професии, да им осигуряват инвентар за игрите - както играчки с точни функционални предназначения (камиончета, самолети, слушалки за "преглеждане" и др.), така и без строго фиксирани значения (капачки, кубчета, кръгчета, кутиики и др.), на които според замисъла на игрите, децата да придават определени названия, възможности.
Игрите са дейност по инициатива, замисъл и изпълнение на децата. Всякакви опити да им се диктува на какво и как да играят, лишават игрите от тяхната прелест, превръщат ги в задължение и вместо полза, нанасят по-скоро вреда. Това не значи, че възрастните нямат място в игрите им. Има две възможности.Най-доброто е възрастните да се включват като участници в играта, което децата приемат с желание, и като действащи лица в нея, да дават идеи за обогатяването и разгръщането й. Другата възможност е тактично да правят предложение за ново развитие на играта или да ги насочват към тях чрез "случайно" взимане и разглеждане на някоя играчка, или прибавяне на нова към наличните.
Играчките за децата са както вещите, които са ценни за възрастните и те им се радват, пазят, подреждат, преживяват, когато се случи нещо нежелано с тях. Ето защо и възрастните трябва да се отнасят с внимание и любов към играчките на децата. Небрежното им събиране и нахвърляне в кутии за съхраняване, отначало се посреща с изненада и обида от детето, но не след дълго привиква и започва да изразява отношение, каквото имат възрастните. То престава да е грижовно и когато се отрупва с играчки, всяка нова е обект на внимание, а останалите са пренебрегнати. Само когато радостта на детето от играчките, всяка от които е по своему красива, обичана, е присъща и на възрастните и общата радост се изразява в грижи за всяка играчка, само тогава тяхното количество не е от значение и запазването им е осигурено. Така се обяснява защо играчките на едни деца остават като нови, скъп спомен от детството и когато вече са големи, а от играчките на други деца няма и помен - отдавна всичко е изпокъсано, изпочупено, изхвърлено.
Скъпи родители, надявам се да предизвикам дискусия чрез тази статия, която далеч няма претенции да изчерпва в дълбочина въпроса за възпитателната роля на играта. Наблюдавате ли вашите деца как играят? Играете ли с тях? Учите ли ги как да се отнасят към играчките си? На тези и още много други въпроси, които вие ще зададете, очаквам вашата реакция.

Автор: Силвия Марушкина

http://roditeli.bg/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D ... 0%B8%D0%B5
Efreitor Petrov
 
Мнения: 2386
Регистриран на: Съб Дек 03, 2011 10:37 am

Предишна

Назад към Дебати

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта